Magische ontmoetingen

25 juni 2016 - Morogoro, Tanzania

24th June

Het delen van belangrijke, intense momenten in je leven met vreemde mensen from all over the world.

De afgelopen twee weken stonden in het teken van leadership trainingen, een mini trek door de hoge bergen wat men zowel fysiek als mentaal heeft uitgeput, zelfkennis workshops en vanaf dag 1 bedden delen met mensen die je niet kent. Het brengt een mens op een niveau waar je niet komt gedurende je 'dagelijkse sleur'. Waar ik het overigens over eens ben dat dit ook moet kunnen thuis.

Bulgarije, Nieuw Zeeland, Bermuda, Schotland, Zweden, Nederland, Amerika, Tanzania en Engeland. Ik bevind me in een mix culturen waar je U tegen zegt. De verschillen lijken groot, maar iedereen kan met elkaar overweg. Op de 1 of andere manier is het voor niemand moeilijk om met elkaar in contact te komen. Zolang je er maar voor open staat.

Wat we allemaal gemeen hebben, is dat we de huidige maatschappij en de druk ervan willen ontsnappen. Ik heb het niet over vluchten, maar om even de tijd te nemen om na te denken wat ONS pad gaat zijn, in plaats van jezelf in 'het plaatje' te forceren dat de society voor ogen heeft. We zouden bijna een sekte kunnen zijn.

Ik zeg niet dat ik gedwongen wordt om bepaalde keuzes te maken, maar het klassieke carrièrepad, huisjeboompjebeestje en het geisoleerde leventje is niet meer van deze tijd. Althans, voor velen niet. De wereld is zo makkelijk bereisbaar geworden, wat deuren opent voor velen. En geloof me, het is soms lastig om in deze 'switch' je weg te vinden. Of om er in ieder geval over na te denken zonder dat er druk op je wordt uitgeoefent. Het is de nieuwe generatie vol keuzes en kansen.

Wat we ook allemaal gemeen hebben is dat we de wereld beter willen maken. Mensen helpen die het nodig hebben en onze kennis en ervaringen delen. De gesprekken die we hebben met elkaar gaan dan ook diep. Niet dat het zware gesprekken zijn, maar het zijn conversaties die gaan over de dingen die er toe doen.

[...] Een kleine onderbreking. Terwijl ik deze blog schrijf komt er zojuist een oudere man aangelopen en groet me. We hebben net gekletst over waar ik vandaan kom, wat ik doe in Tanzania, waar hij leeft en wat hij belangrijk vindt aan de ontwikkelingen in de wereld. We hebben het al gauw over dat geld niet het belangrijkste is in het leven, maar dat het veel belangrijker is elkaar te begrijpen, te ondersteunen, elkaars ervaringen te delen en ervan te leren. Hij bedankt me voor het gesprek en loopt verder.

Dit bedoel ik dus... we spenderen veel aandacht aan de toekomst op materiele wijze, aan status, aan de beste willen zijn en vergeten soms dat het niet alleen gaat om The Outside. Je mindset, je normen en waarden, je grenzen verkennen en verleggen. Dat zijn factoren waar challenges beginnen. En om die te definieren is vrijwilligerswerk in een land dat nog lang niet zo ontwikkelt is als Europa, absoluut geen verkeerde optie. Je komt jezelf tegen.

Ik neem niemand iets kwalijk, want ik ben er van overtuigd dat deze mindset en levenswijze zeer recent is en steeds populairder wordt. Niet dat iedereen ineens persé vrijwilligerswerk moet doen, maar ga op zoek naar wat je nu daadwerkelijk wilt en belangrijk vindt. En ja, een tijdje afstand nemen van je huidige habitat doet echt wonderen. Je kunt even met een helikopterview naar je eigen leven kijken, zonder dat je gestoord wordt door alle prikkelingen. Wat vind ik nu écht belangrijk, waar ben ik allemaal mee bezig en waarom? Wat ga ik veranderen?

De energie die een mens ervan krijgt om met elkaar hierover in gesprek te gaan is intents. Hoe begripvol alle mensen zijn die ik tot nu toe heb ontmoet. Geen oordelen, geen haat, geen gossip, maar respect en een open mind.

We zijn een combinatie jong volwassen managers dat bestaat uit kickboksers, dokters, jonge advocaten, fysiotherapeuten, leraren, small business consultants, human resources employees, natuurliefhebbers, accountants, studenten etc. Het is bijna magisch hoe makkelijk dit allemaal samengaat. En waarom ook niet?Dat wil niet zeggen dat je met jan en alleman vrienden moet zijn. Ik bedoel, ik lig met bepaalde mensen meer op 1 lijn dan met anderen. Maar wanneer iets of iemand anders is dan jij, is dat alleen maar iets om te respecteren en er van te leren. Het is juist interessant! Of het nu goed of slecht is.

En wanneer een mens in een andere omgeving is, heb je de tijd om je te focussen op jezelf. Een te zijn met de natuur, inspiratie op te doen door met anderen in gesprek te gaan, ervaringen op te doen door uit je comfortzone te stappen, te genieten.

In je eentje een (verre) reis maken is een grote stap. Je weet niet wat je te wachten te staat. Maar is dat nou niet het allermooiste eraan? Om aan een avontuur te beginnen die JIJ helemaal zelf kunt sturen? Niets of niemand die druk uitoefent of verwachtingen oplegt. En als het om bepaalde redenen niet ver weg kan, maak een fietsrit door de Benelux met je tentje achterop! Of ga eens twee weken kamperen in Luxemburg.

Zolang je er maar voor openstaat..

25th June

Vandaag splitsen we op in twee groepen. We zullen elkaar in principe niet meer zien. De afgelopen weken hebben we met zn allen intens beleefd en we gaan elkaar dan ook oprecht missen. De magische onmoetingen met al deze mooie mensen mogen naar mijn mening vaker plaatsvinden. Het verrijkt je leven écht.

X

1. Caroline de Jongh:
    25 juni 2016
    Mooi en so true!! Dikke knuffel
  2. H.v.Opstal:
    25 juni 2016
    Geweldig Kiki hoe je die kennismakingstijd hebt ervaren en hoe je dat weet over te brengen, heerlijk om te lezen. Natuurlijk ben ik oud en eigenwijs genoeg om wel enig commentaar te hebben, maar daar is deze ruimte niet voor bedoeld. Een vraag: huisje boompje beestje noem jij uit de tijd, maar voor een groot deel van de mensen is een veilige georganiseerde maatschappij onontbeerlijk en kan leiden tot een gemeenschappelijk doel, goede levensomstandigheden voor de meerderheid van de mensen. Het gemeenschappelijk doel moet goed zijn en daar ontbreekt het nog wel eens aan. De mensen hebben daar afwijkende meningen over, en het zijn niet allemaal lieverdjes, er zijn er ook die macht willen uitoefenen over anderen. Maar kom ik moet ophouden. Het is verwarmend te lezen hoe je levenservaring en horizon wordt vergroot door waar je mee bezig bent! Heel fijn, behoud het goede. Gr opa
  3. Stefan:
    25 juni 2016
    Goed verhaal weer! Wat kun je hier nou aan toevoegen? Volgens mij ben jij met deze paar weken al veel inzichten rijker die veel mensen in hun leven misschien niet eens vinden. Keep up the good work!
  4. Alyssa:
    26 juni 2016
    Kiek.. Wat raak je mij met deze blog! We hebben elkaar niet echt meer gesproken helaas maar het lijkt alsof je precies wist wat ik nodig had om te lezen ;-) ik wist het al zeker, dat ik alleen op reis wilde, maar jij slaat de spijker op zijn kop! De redenen die je opnoemt zijn ook precies de redenen waar ik het voor wil doen!

Geniet ervan lieve schat en tot snel!! Xxx