The end of waves, warmth and WINE!

16 september 2017 - Budens, Portugal

Dag 6

07.30: Daar zit ik weer op mijn matje.Tegenover onze Buddha met blond haar en haar hond. Ik zal niet liegen, het is koud deze ochtend! Het is een fijne yogales, behalve dan dat de enige vent in het midden lekker alles laat gaan. Scheetje hier, scheetje daar. De nodige lucht dringt dan ook diep door mijn neusgaten naar binnen tijdens de ademhalingsoefeningen. Weinig reiniging vandaag dus. Gelukkig zitten we buiten..

Ik heb het gevoel alsof ik 2 cm gegroeid ben sinds ik hier ben. Soepel beweeg ik van de yoga naar de ontbijttafel. Deze nacht was wispelturig. Ik droomde heel akelig over de dood. En iedere keer als ik wakker werd en weer in slaap viel ging de droom verder. Vreemd genoeg ben ik niet de enige die over de dood heeft gedroomd. We hebben het tijdens het ontbijt erover en de yogi's zeggen dat het een teken is van loslaten. Iets afsluiten. Dat lijkt me een prima metafoor waarmee ik kan leven. Mooi he, alles hier heeft betekenis. Ik houd ervan. Die spirituele tofu dingen. Het relativeert.

Laatste surfpoging!! Ik heb vuurrode oren, een beginnende blaasontsteking en mijn ontlasting is niet in vaste vorm en bleek (smakelijk!). Gek genoeg voel ik me wel fit.

De golven zijn vandaag dramatisch en ik besluit lekker een ochtendje te bakken en braden on the beach. Het waait hard en de zee is super wild. Al begint het na de lunch toch te kriebelen. Ik sleep met man en macht mijn board over het strand en word hier en daar meegesleurd door een windvlaag. Het waait echt MEGA hard. Kijkend naar de zee bedenk ik of ik nog iets wil zeggen voordat ik in deze orkaan spring.

Het zeezout snijdt in mijn huid en ik heb het idee overal wonden te hebben op mijn gezicht. Ik kijk voor me en weet gewoon van gekkigheid niet welke golf ik moet kiezen. Links komt er een, rechts komt er een, van voor en nog net niet van achter. Daar gaan we dan. Omdraaien, peddelen, stand 1, jump en BAM! Ik zit in een kolkje onder water terwijl ik aan mijn enkel voel dat mijn board vijf meter verder beland. Dit nog 5x en ik ben er klaar mee. Ik heb mijn piek gehad. Deze golven zijn next level. Hadoe en bedankt!

Zie ik daar nou een wijnglas staan op tafel?? Mijn god. Dat betekent the end of the retreat! Time fucking flies when you are in your zen-bubble!! We krijgen als avondeten heerlijke kokosrijst met groenten, een wrapje en.. Ja ja, WIJN!! We hebben ongeveer 10 flessen tot onze beschikking. Een aantal slaan de wijn over (HUH?!), sommige drinken slechts 1 glaasje (HUH?!) en ik zit als verrassing in het hoekje van de bourgondiers. Of het nou water is of wijn, het gaat er allebei even snel in merk ik. Al geniet ik toch echt wel meer van mijn oude, vertrouwde rode sappie. We hebben 1 fles laten staan. Uit beleefdheid weet je wel.

We maken onze eigen kroeg en de ene hit na de andere wordt opgezet! Dansen, zingen, kletsen, drinken en peukies roken. Back to the life I know. Met hier en daar wat aanpassingen natuurlijk ;)

Wat heb ik nu uit deze retreatweek gehaald? First of all: ik heb geen geraffineerde suikers gegeten, geen vlees, geen vis, geen koffie gedronken, geen alcohol, geen zwarte thee, geen bewerkt voedsel. Ik voel me een stuk 'lichter'. Niet in de zin van afgevallen, maar het zware gevoel wat je normaal hebt na het eten dat heb ik niet gekend. En ja, ik zat wel goed vol iedere keer kan ik je vertellen! De vegetarische yogi's hier zien er ook allemaal jong en gezond uit. Niet persé slank allemaal, maar fit. Ze hebben een mooie, strakke en volle huid en ze kijken heel fris uit hun ogen. Ik kan me dat wel heel goed voorstellen met zo'n leefstijl.

Mijn darmen. Ik heb niet goed kunnen poepen. Dit komt denk ik, omdat je darmen niet veel hoeven doen om alle voedingsstoffen uit het eten te verwerken. Wat uiteraard positief is. Het is makkelijk verteerbaar en daardoor worden ze 'lui'. Nu moet ik zeggen dat na alle wijn gister ik wel lekker ff op de pot ga zitten zo! 😀

My mind. Door alle yogalessen, het niet drinken van alcohol, het vele slapen en de gesprekken die ik heb gehad is mijn mind oprecht rustiger. Ik kan beter relativeren en ik heb hier en daar wat houdingen en ademhalingsoefeningen onthouden die ik zeker ga toepassen in my regular life.

My soul. Dit is een zweverig onderwerp. Ik heb altijd hard geroepen dat je gewoon een lichaam hebt, met een hart dat klopt en als dat hart stopt dan ben je gewoon dood. Misschien denk ik daar nu iets minder nuchter over. Ik ben er nog niet over uit. Door de healing weet ik wel 100% zeker dat energie bestaat. Dus een soort aura wat je om je heen hebt. En die energie, waar je ook naartoe gaat, neem je altijd mee.

Ik wil de super lieve groep bedanken voor deze toffe vakantie! Heel erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen uit verschillende landen en daarmee in een groot big brother huis deze uitdaging aan te gaan. Ik kan surfen, ik heb in bizarre yoga houdingen gestaan en ik neem alle recepten mee naar huis om eens goed voor mijn lichaampje te gaan zorgen.

What's next? Het liefst ga ik de wereld over. Helaas ga ik dan failliet en dat is best zonde aangezien ik net 2 maanden voor mezelf ben begonnen.. Dus laten we beginnen met een taxi ritje naar Lagos, een mooie kustplek hier een uur vandaan. Daar ga ik uitttttgebreiddd lunchen met een heerlijke verse vettige vis! Beetje op het strand hangen en dan vanavond pak ik de stoomstrein naar Faro. Daar heb ik een hosteltje geboekt vlakbij het vliegveld WANT mijn vlucht gaat morgenochtend vroeg al... Damn it.

Ik zou dit absoluut aan iedereen aanraden om een keer te doen. Je verwacht misschien dat hier vooral zweverige types op af komen. Integendeel. Het zijn juist mensen die in het dagelijks leven behoorlijk hyper de pieper zijn en moeilijk hun rust kunnen vinden of gewoon eens zoiets willen uitproberen om te kijken wat het met je lichaam doet. Anyway, voor mij is dit zeker niet de laatste keer... :) HEER-LIJK was het.

With love,

Namasté.

1. Roel:
    16 september 2017
    Topverhaal Kiek!
  2. Aloyse Gruithuijzen:
    16 september 2017
    At last...puriteit en realiteit, celebrate it, als je terug bent! 🤗
  3. Alyssa:
    17 september 2017
    Toppie! Ik zet dit sowieso op mijn to do list!
  4. Marise:
    18 september 2017
    Safe travels! En gauw weer op avontuur jij. Verhalen zijn geweldig om te lezen.
  5. Kiki:
    18 september 2017
    Dankjewel voor de lieve en leuke reacties!😊 nu de zen-mind vasthouden en uitkijken naar the next stop: Bonaire! ✈ Liefs x
  6. Andrea Bogers:
    18 september 2017
    Leuk om te lezen Kiki, je schrijft het ook heel leuk. Een hele ervaring, En nu het vasthouden. 👍