"Er was eens..."

29 juni 2016 - Luanda, Angola

"Er was eens een Mzungu uit Holland in Tanzania. Ze werkte ergens in de prachtige groene heuvels van Mufundi District op een boerderij in een klein dorpje Lulanda.
Er was geen markt, winkel of bar in de buurt. Groenten, rijst en aardappelen werden verbouwd en verhandeld door de bewoners van Lulanda zelf. Iedereen had zijn eigen farm en zijn eigen inkomstenbron. Water werd uit de rivier gehaald, gekookt, gefiltert en met wat nodige tabletjes werd het ook drinkbaar.
Sommige farmers beschikten over een paar varkens, kippen of een koe. Het kwam voor dat eens per week of eens in de maand een dier rijp was om te eten. Dan was er vlees. Vis werd gevangen uit de fish points recht onder het dorpje. Farmen was hét beroep. Zo was er voor ieder wat wils.

Mzungu ontmoette de village officier en wat andere bewoners van Lulanda. Ze was overal meer dan welkom, alhoewel de kinderen op straat haar aankeken alsof ze van een andere planeet kwam.

Met haar cowboyhoed op dwarrelde ze door de bergen en genoot van dit simpele leven. Squatten deed ze alleen nog op de wc. Conditie bouwde ze op door slechts te leven hier. Niets was dichtbij of op loopafstand waar geen heuvels waren. Over haar shape hoefde ze zich geen zorgen te maken.

Als de zon onder ging zette haar Mama een emmer water op het vuur voor een warme wasbeurt. Na het eten kletste ze met anderen en luisterde ze naar de geluiden van verschillende dieren. De dagen waren intents. Mzungu sliep uren lang totdat de zon weer opkwam.

Soms was het zwaar om te leven zonder stromend water, elektriciteit en een wc. Dan dacht ze terug aan hoe goed ze het had in Holland. Het ontbijt, gekookte aardappelen met banaan en een soort thee van sojabonen kreeg ze maar moeilijk weg. De armoede was af en toe erg schokkend en was vooral terug te zien in de hygiene. Toch genoot ze intens van de manier van leven en keek ze toe hoe kinderen lachend met stokjes achter fietsbanden aanrenden. Dat maakte haar weer bewust van het feit hoe simpel happiness kan zijn."

PS. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de lieve leuke en leerzame reacties! Super om te lezen. De wifi wordt met de dag schaarser. Vanaf morgen ben ik bovenstaand sprookje aan het beleven in een rural village ergens hier ver vandaan. Take care of yourself!! Zou fijn zijn als ik iedereen in levende lijven terug zie over een tijdje :) het gaat jullie goeddd!

Much love X

1. Marise:
    29 juni 2016
    Heerlijk om je verhalen steeds te lezen. Wat een prachtige en magische momenten ben je daar aan het beleven. Good luck met alles en enjoy...
  2. Alyssa:
    29 juni 2016
    Ik geniet zo van je verhalen dat ik zelf ook een dagboek bij houd van mijn 10 daagse roadtrip door Italië! & ik moet zeggen, ik geniet ervan om het te schrijven en degene die het lezen genieten ook! You're my inspiration again :) heel veel succes daar lieverd! Zo trots op jou!! Xxxx
  3. H.v.Opstal:
    30 juni 2016
    Ben benieuwd in hoeverre de droom overeen zal komen met de werkelijkheid! Jij ook wel ,denk ik. Een van je eerste taken zou zijn iets aan het ontbijt te veranderen, aardappelen met banaan lijkt me erg moeilijk te verwerken op je nuchtere maag. Heerlijk , hoe je er over kunt mijmeren. Overigens als je van plan zou zijn met je cowboy hoed alleen door de bergen te dwalen, dan zou ik ook dat andere deel van de cowboy uitrusting, een schiettuig, tenminste pijl en boog, mee te nemen. Het is goed te bedenken hoe dom we zijn geweest als mensen om de agrarische maatschappij af te schaffen! Zoals jij die beschrijft, moet dat wel een heerlijke tijd zijn geweest. gr. Opa