Koh Lipe

24 juli 2014 - Koh Lipe, Thailand

Day 1: op naar some new stuff: het zuidelijkste eiland van, jawel.. Thailand, Koh Lipe. In de ferry komen er Thaise vrouwen naar ons toe. Of we weer op de foto willen. Ze hebben hun gezicht met wit poeder opgemaakt. Ze bewonderen onze witte huid en in ruil voor de foto krijgen we een hand snoepjes. Sweet:)

Aangekomen bij de grens raak ik voor het eerst zwaar geïrriteerd. We hebben nog geen stap aan wal gezet of onze hele reis naar bepaalde accommodaties word ongeveer 6x geregeld, ongevraagd en ver boven realistische prijzen.. Allemaal tour operators die aan ons trekken en roepen. Ik moet naar de wc en sluit me op. Holy shit.. Even omschakelen. Gewoon rustig blijven..

Even later besluiten we met iemand mee in zee te gaan. De boot naar Koh Lipe gaat eigenlijk over een half uur, terwijl het nog minstens een uur met de taxi naar de ferry is. De beste man, een van de vele tour operators, beveelt te bellen dat de ferry een half uur op ons moet wachten. Uhhhhhh, oke.. K

De taxirit was erg bijzonder.. Er viel een stuk van de auto af, de toeter (HET communicatiemiddel op de weg hier) veerde UIT het stuur, kapot. We kunnen er om lachen. Soms hoef je alleen maar te bestaan en er gebeurt al van alles.. Spookrijdend bellen en even de auto tanken bij een gasoline (wat gebeurt door middel van een trechtertje en een kannetje benzine) het kan allemaal..

Uiteindelijk heeft de ferry een uur gewacht op ons. Wanneer we de boot op stappen zijn alle (niet al te vrolijke) blikken op ons gericht. "Ja hallo, ik heb er ook niet om gevraagd het schema aan ons aan te passen....." Dacht ik. Er hing een bijzondere spanning/sfeer. Ik drogeer mezelf met een reispil en val meteen in slaap. Dikke doei.

1,5 uur later maakt Laar me wakker. We zijn er. Ik geloof mijn ogen niet.. Ik word wakker met mijn blik gericht op een klein poederwit eiland omringd door een helder blauwe zee. This must be heaven en ik sla mezelf in me gezicht. Nee, het is écht! Ik ben alle hectiek van vanochtend plotseling vergeten. Om eerlijk te zijn, vanaf dat moment ben ik de hele wereld vergeten. En ik zet mijn voetjes in het warme poederzand. Hello beautiful!

We hebben nog niks gegeten. Thai Thai restaurant wordt onze nieuwe favoriet. Een schattig huisje van bamboe op het strand roept ons en we checken in. Hoe cool! Zelfs de wc rol hangt aan een bamboestok! Op naar het dorpje en naar de supermarket. Time for bottled cocktails again aangezien er hier geen Starbucks te vinden is;)

Ik moet wennen aan een nieuwe cultuur. Overal waar een foto van de koning hangt moet je je schoenen uit doen. Ook in de winkel, ook in restaurants en ook, jawel.. In de supermarkt. Laar roept me regelmatig terug, omdat ik deze nieuwe handeling moeilijk in mijn systeem krijg. Op je blote voeten in de supermarkt.. Geloof me, dat is gek.

We douchen en wagen ons aan een olie massage met een vleugje Thai. Mi gado, hoe kan er zo'n partij kracht uit zo'n klein, schriel vrouwtje komen?! En sluiten af met een pedicure. Bij Nee Papaya eten we. Hele andere, maar overheerlijke smaaksensaties gaan er door mijn mond. Fantastisch weer! Cocktailtje bij de Happy Vibe Bar en naar bed.

Day 2: Heel schattig, zo'n bamboe huisje.. Hoe t er uit ziet dan. Want wat een KNOEI hard bed!! Er is ook geen airco, maar slechts een ventilator die ongeveer op t plafond gericht staat ipv op het bed. Ik ben denk ik drie kilo lichter door het zweten en voel me stijf. Om 8 uur ben ik er klaar mee en duik de zee in. Ik kijk om me heen en ben de nacht weer vergeten.. Koh Lipe, you are so dahm beautiful!

Deze dag hebben Laar en ik even me-time. Ik lig, ik zwem, ontmoet een stel met een kind uit Amsterdam. En heel toevallig.. de vader van Karlijn en Jelske met zijn vrouw en hun dochtertje Lente uit Breda! Jeetje wat een kleine wereld!! Ik speel met de kids, ga weer zonnen, water in, water uit.. Doe waar ik goed in ben;) Laar ligt te chillen bij ons bamboe huisje. Shadow is meer haar ding.

Door al het niks doen vergeten we allebei een nieuwe acco te zoeken. Dan maar weer in ons harde holletje kruipen. Ik probeer me die nacht zo min mogelijk te bewegen. Het gaat best..

Day 3: Na de morning swim en mijn favoriete watermelon juice gaan we toch maar naar de buren. We betalen het dubbele, maar krijgen er ook het dubbele voor terug. Een zeer ruime slaapkamer met airco, op het strand met uitzicht op zee. Ik gun dit onszelf.

Deze dag ben ik op mezelf aangewezen. Ik wil eigenlijk van alles doen, maar ook weer niet. Denk na over dingen en ook weer nergens aan.. Heb het de hele dag intens warm en voel me uitgeput. Ik word moe van mezelf en nadat ik me 's avonds boos maak als een stel Japanners zich uitermate asociaal gedragen in het restaurant besluit ik aan de Chang te gaan (Thais bier).

Aan de Happy Vibe Bar ontmoeten we 's avonds twee travellers en kletsen met de halve ladyboy barman. Wat een figuur..Net op het moment dat we ons naar huis wanen vraagt een groep Zaandammers of we nog wat komen drinken. Okeuuuu.. Ondanks dat we de volgende dag om 07:30 op moeten interesseert dat me even niet. Ik werk een viezig local shotje naar achter wat lijkt op home made tequila en drink nog een Chang. Eerst discussiëren we een tijd over de wc's in Azië en krijgen daarna een interessante, maar beangstigende discussie over de Malaysian Airlines happening. Het doemscenario is een ww3. Wat zou jij dan doen is de brandende vaag? Na een tijdje ben ik er klaar mee en wil slapen. Stiekem toch wat Changetjes op.. en ik slaap die nacht overheerlijk..

07:30, wake up!! Op naar Koh Lanta! En daar issie.. The first little hangover..

Koh Lipe is een fantastisch mooi eiland met een bijzondere vibe. Echt zo'n plek waar je compleet tot rust komt door de mooie omgeving, de aardige mensen en het heerlijke eten. Ik voelde me deze drie dagen alsof ik op een andere planeet was. Het eiland ligt namelijk ook in de middle of nowhere ergens in een grote oceaan. Ik heb mijn tijd op dit eiland met name in horizontale houding doorgebracht, wat prima was. Na drie dagen is het nu weer tijd voor actie..

En de wereld is prachtig.

Lots of love x

1. Lon:
    24 juli 2014
    Haha, je verhalen blijven hilarisch! Het klinkt allemaal erg goed! Blijf genieten! X
  2. Caroline de Jongh:
    24 juli 2014
    Heerlijk Kiekske, en soms ook best lastig om met jezelf te praten/denken. Lekker reizen, kijken en neem het op!
    Veel liefs, mamsie xx
  3. Hennie:
    25 juli 2014
    Wat kan je toch leuk schrijven, het is alsof ik er zelf bij ben.
    Veel plezier weer saampjes,
    Kus, ook aan Mijn Lara
    Hennie
  4. Kiki:
    25 juli 2014
    @Lonn: doen we zeker! Haha dankjewel:)
    @Mam: wijze woorden! Love you
    @Hennie: gelukkig!! Lang leven de social media:) een dikke kus terug van ons!
  5. Susanne:
    29 juli 2014