Hakuna Matata

4 september 2016 - Dar es Salaam, Tanzania

[...] Het geluid van de zee, het getjierp van de laatste vogels die gaan slapen en de achtergrondmuziek van onze barman, classics from the 90's. Ik lig in bed in ons hutje op het strand (nog net niet IN de zee) na een fantastische maaltijd en glaasjes rode wijn in de hangmat. Het leven is hartstikke goed.

Ik kan het niet geloven dat ik hier ben. Onder een palmboom, met een seafood plateau voor me neus en een heerlijke dry cider, Savannah. Samen met mijn fantastische (ex) collega Volunteer Managers, Tess, Sarah en Helen ben ik vanochtend gedropt door Raleigh International aan de kust van Tanzania. We are done. WHAT?! Ja, de expeditie is over. VOORBIJ. We zijn losgelaten en zijn vrij om te gaan en te staan waar we willen. Voor mij persoonlijk, ik ben letterlijk zo vrij als een vogel. No job to return to, living with my parents again, de wereld ligt aan mijn voeten. So, what's next? :)

Nou ik kan je vertellen dat wanneer we aankwamen op onze accomodatie op Mikadi Beach in Dar Es Salaam, ik redelijk accuut met mn bil in het zand ben gaan zitten. "Ober, de kaart graag!" Mijn vakantie is begonnen! Een plateau met malse inktvis, verse gamba's en een soort tongfillet doet mij heel veel goeds. Hemels is het!! De dry cider maakt het helemaal af. Ik staar voor me uit naar de blauwe zee en zie hoe lokale afrikanen met zwembanden zichzelf boven water proberen te houden. Er is mij verteld dat Tanzanianen over het algemeen nooit hebben leren zwemmen. En dat is te zien. Ook zie ik hoe verschillende stelletjes romantisch met zijn 2 op een grote opblaasbare band door het water drijven. Dit maakt mij gelukkig. Het uitzicht over zee, een borrel, goed eten en goed gezelschap. De zon en de muziek maken het af. Ik heb het Princessen leven gemist.

Omdat ik afgelopen tijd weinig tot niets heb gedronken ben ik na 2 dry cider dronken. SLAAP is het enige waar ik aan kan denken. En ik plof neer in ons hutje midden on the beach. Geweldig is het, als ik in bed lig zie ik de zee van een paar meter afstand. Ik kan niet wachten tot zonsopgang!! En realiseer me dat dit 1 van de mooiste plekken is waar ik ooit heb geslapen.

Na de middagdut worden ik en mijn roommate Helen wakker. 19.00 uur! Wauw!! En we schuiven gauw aan bij Tess en Sarah die al lekker zitten te borrelen in 1 van de gezellige hoekjes van onze lodge. Ik spot een hangmat vlak naast hun en ik gun mezelf een glas rode wijn. Al kletsend over van alles en nog wat begint mijn lichaam langzaam te wennen aan het niks meer moeten. Het is een fantastisch gevoel en ik geniet.

De expeditie heeft me zo veel gebracht. Ik heb ontzettend veel geleerd over andere culturen, ervaring opgedaan in wonen en werken in een onontwikkeld land, gewerkt met jongeren van over de hele wereld. Ik heb veel geleerd over mezelf en ik heb tijd gehad om met een helikopterview naar mijn eigen leven te kijken. De rol als Volunteer Manager was super intens, super leerzaam en heel bijzonder. Ik trok het me heel erg aan dat ik continu verantwoordelijk was voor de groep, wilde continu dat iedereen happy was en kon er niet tegen als mijn collega VMs niet genoeg energie in hun werk stopten. Het heeft me emotioneel en fysiek van de ene naar de andere kant geslingerd en terug. En daardoor heb ik zo veel over anderen en mezelf ontdekt. Een bonus voor de rest van mijn leven. En ook een enorme impact op mijn energie level, dat de laatste week onder het vriespunt lag en nu weer de tijd heeft om op te laden. Het was het allemaal zo waard. Het was de beste keuze die ik kon maken.

Sommige vrijwilligers ga ik zo missen. Vooral de Tanzanianen. Ik heb een enorme click gehad met hun en voordat ze vertrokken vorige week heb ik een aantal persoonlijke brieven ontvangen. Heel ontroerend en lief! Memories for life.

Allright, terug naar onze avond voordat ik te sentimenteel wordt. We maken kennis met een meisje uit Londen dat hier vandaag is aangekomen. Ze heeft vier weken in Tanzania en we beginnen ronduit te vertellen. Ik merk hoeveel goede, leuke en ook spannende dingen we eigenlijk hebben meegemaakt. Gedurende de expeditie ben je zo gefocust op je doel, dat het heel moeilijk is om in het moment te leven. Maar we kunnen niet ophouden en dat doet me goed. Wat hebben we allemaal meegemaakt zeg..

Terwijl de barman de ene na de andere "ouwe gouwe" erin gooit kletsen we wat af. Tess gaat morgen verder reizen met haar vriend, Sarah vertrekt die dag erna en dan zijn het Helen en ik die naar Zanzibar gaan tot dat ik terug vlieg. Het is bijzonder hoe close je kan worden in 3 maanden met mensen die je nooit eerder heb leren kennen. Het is fijn om te weten dat Sarah en Helen in Engeland wonen en ik ga hen zeker zsm opzoeken. We hebben al een xmas date staan! Tess daarentegen komt uit Nieuw Zeeland wat iets minder praktisch is, maar zeg nooit nooit! We hebben samen herinneringen gemaakt voor het leven. Ik zou het voor geen goud willen missen en ik gun deze meisjes dan ook al het geluk van de wereld.

Terugdenkend aan vrienden.. zet de borrelhapjes maar klaar daar!! Time to KETCHUP over 10 days!

Hakuna matata!! XX

1. Stefan:
    4 september 2016
    Tot snel Kiek! Mooie en indrukwekkende verhalen, allemaal van voor tot achter met genot gelezen!
  2. Caroline de Jongh:
    4 september 2016
    Great to listen to your adventures, in all you found and explored. Enjoy, be proud, love, live, and cherish the vibe. Nog 10 dagen YESs
  3. Nienke:
    5 september 2016
    Fantastisch schat!! Geniet nog lekker van je laatste daagjes vakantie en lekker genieten nog even en tot heeeel snel weer hier in het toch ook wel mooie Breda ;)
  4. Suus:
    Geniet van alles Kieks. Xxxx
  5. Lon:
    5 september 2016
    Bijzondere dingen maak jij mee! Geniet van je vakantie!
  6. Anoek:
    5 september 2016
    Gaaf! Genieten, genieten en genieten!
  7. Larikoek:
    Heerlijk!!
    Wat een verhalen. Genieten genieten genieten, de laatste 10 daagjes!
    Het prinsessenleven staat je hier weer te wachten.
    Love you. XOXO
  8. Theo:
    6 september 2016
    Mooie, inspirerende verhalen Kiek. Je hebt schrijverstalent. Kom maar snel eens bijpraten en oriënteren what's next. ( ben trouwens helemaal niet jaloers ofzo)