First impression retreat

13 september 2017

Het is 04.00 snachts en ik moet plassen. ALWEER. Ja ja, het detoxen werkt al! Wist alleen niet dat ik ZO veel afvalstoffen in mijn lichaam had. Mijn god ik loop helemaal leeg man!!

Het is dag 2. We slapen met 15 man in een groot en mooi huis met zwembad in de middle of dry nature aan de kust van Portugal. Een soort big brother, maar dan veganistisch en met voornamelijk oestrogeen. De groep bestaat uit 14 vrouwen en 1 man..

Iedere dag om 07.00 loopt onze yogi rond met de gong. Dinggggdongggg! Ik was al even wakker, want heb uiteraard om 06.30 mijn 5e plasje pas gedaan deze nacht. Maar het is in ieder geval tijd om te risen en te shinen!

Een warm water met citroen, een pruim en een banaan. Het is 07.30, tijd voor meditatie en yogales! Ik loop op mijn blote voeten tijdens zonsopgang over de kiezels naar de prachtige yoga plek. De yogi vraagt waarom ik op blote voeten loop. Al helemaal omdat het er zo pijnlijk uit ziet. Ik antwoord dat ik als doel heb om over 5 dagen met minder pijn over deze kiezels te lopen, omdat ik dan zen ben en minder emoties voel. En pijn is een emotie, toch?! Ze zegt lachend: hmmm, interesting. Waarop ik denk: ja oke, typisch.. Overal en altijd doelen stellen.. Zucht.

Anyway, je hebt geen idee wat voor yoga ik hier aan het doen ben. Dit gaat verder dan een downer dog en een zonnegroetje. Als een soort aap schut ik mijn gezicht los terwijl ik mijn tong oprol en zo heftig uitblaas uit me neus dat ik er van overtuigd ben dat de mens van de oerangoetang afstamt. Al weet ik niet wat jullie zouden denken als je dit zou zien. Maar goed, het is echt ontspannend! We doen ook andere oefeningen hoor. Je oprollen als een sushi rol en relaxen zoals de deep relaxation op het eind, waarbij ik altijd in slaap val en ik (en de rest) wakker wordt van mijn gesnurk..... Porkie.

Goed. Na 1,5 uur yoga is het tijd voor ontbijt! We krijgen de meest heerlijke gerechten voorgeschoteld. Dit keer is het quinoa (ja, sochtends) met zelfgemaakte yoghurt en noten en fruit en rozijnen en honing en kokos. YUMMIEEEE! Vandaag krijgen we onze eerste surfles!!

Dag 3

Het ochtendritueel zit er op. Warm water met citroen, fruit eten en 1,5 uur yoga en meditatie. Voor we t weten staat onze blonde tarzan een uur later voor de deur op ons op te pikken voor ons surflessie. Massimo heet ie. Aangekomen op het mooie strand met oranje rotsen en blauwe zee ben ik klaar om de zee te trotseren. Het is een woeste zee vandaag met hoge golven. Volgens mij goed surfweer. Als je het zou kunnen.

Vol zelfvertrouwen trek ik mijn wetsuit aan, bind het board aan mn enkel en loop stoer de harde stroming tegemoet. Ik zie een zeer hoge golf op me afkomen, hap ondertussen wat zeewater (spoelt de boel lekker schoon) en ik overwin mijn angst door braaf op mijn board te gaan peddelen totdat ik recht ligt om hierin meegesleurd te worden. 1, 2, 3... Cobra houding, linkerbeen, rechterbeen en ja hoorrrrrrr!! Ik repeat alle stappen die ik moet zetten om op dat board te komen staan en godsakke nog an toe het LUKT NOG OOK!!! Wat een kick!! Ik blijf wel 2 hele secondes staan en ik ben zo blij als een kind!! Top dag. Nu al!

Als big brother luxe paarden komt 1 van de koksmeisjes iedere middag onze healthy lunch brengen op het strand. Serieus, ik moet 1 van die chicks in huis hebben. Na mijn bordje spelt met sla pak ik een heerlijke kop kruidenthee (tis maar 30 graden hier) en geniet van me theetje en me peukie met mn bibs in het zand.

Om 16.30 worden we weer gedropt door blonde tarzan bij onze crib. En dan gebeurt er wat. Hoofdpijn, misselijkheid, moeheid.. Het begint iets te doen met mensen. Het afkicken van suiker, koffie en alcohol. Behalve de moeheid heb ik nog nergens last van gelukkig. En om 17.30 zitten we weer braaf op onze yogamat voor de avondsessie.

Na het eten ben ik compleet uitgeteld. We maken nog een pan Masala Chai met havermelk, wat iets weg heeft van een soort van koffie, en ik ga in mn bedje liggen. Morgen weer om 07.00 opstaan, mediteren, yoga, surfen, eten, yoga, mediteren en slapen. That's the rythm.

Dag 4

Ik ben zo stijf als een hark. Ik weet nou niet of het komt omdat we al 7.5 uur yoga hebben gedaan de afgelopen dagen of door t surfen. Maar ik voel het! Daarnaast werd ik vannacht wakker met gruwelijke honger. Niet dat we niks te eten krijgen, integendeel.. Het is veel, en lekker en gezond! Mijn darmen zijn ook echt een stuk rustiger. En ik voel me lichter. Hell yeah!!

Net klaar met de yoga sessie. Ik meur me bakkes. De yogi legt uit dat het een teken is van ontgiften. Gelukkig ben ik niet de enige..

Vandaag is een spannende dag. Ik heb vanmiddag bij onze healer een spiritual session geboekt. Hierin gaat ze mijn zwaktes in mijn lichaam omzetten in kracht. Ik als echte Tofu sta daar hartstikke voor open. En ik ben vooral benieuwd HOE ze dat dan gaat doen.

Oja, en ik heb voor na het eten een massage geboekt. Ik bedoel.. Als we t doen, doen we goed!!

Have a nice day!

Namasté ;)

1. Caroline de Jongh:
    13 september 2017
    Bijzonder allemaal Kiek, massage komt goed op tijd zo te lezen. Namasté voor je fantastische verhaal, alsof ik naast je zit! liefs, mama
  2. Lisette:
    13 september 2017
    Hey Kiki ik geniet van het lezen van jouw verhaal. Wat zet je het leuk op papier. Ik wens je nog heel veel genietmomentjes tijdens je detox- miditatie en yoga reisje.
  3. Aloyse Gruithuijzen:
    13 september 2017
    Nou....een schot in de roos deze keuze!
    Niet te ver van links naar rechts schieten, blijf in "the middle "!
    Gratis adv(w)iets!
    Geniet ervan! 😘
  4. Hans de jongh:
    13 september 2017
    Geweldige tekst. Mooi voorbeeld van storytelling. Amusant en interessant. Enjoy.
  5. H.v.Opstal:
    13 september 2017
    Het klinkt als heel bijzonder ,anders zou jij het ook niet doen. En dan nog op originele wijze met jouw verhaaltalent aan ons over gebracht.
    Over het algemeen lijkt het me een gezonde expeditie, maar DETOXEN met een peukie....dat is toch volkomen met elkaar in strijd ! Vraag of ze je dat niet kunnen afleren met een speciaal drankje of oefening! Alleen al uit de financiële besparing kun je een volgend jaar weer detoxen als het dan nog nodig is......, haha OPA spreekt je weer vermanend toe.
    Geniet van deze bijzondere wijze van ontspannen en kom heelhuids als een volleerde surf-ster weer terug om geladen met nieuwe energie weer aan de slag te kunnen gaan
    Groeten van Oma en Opa
  6. Larikoek:
    Heerlijk kind!
    Geniet van het uitzicht van een blonde Tarzan, lekker zonnetje en gezond eten. De rest... dan maar voor lief.
    Kan niet wachten om de 'zen'-Kiki snel weer te zien!
    Xoxo
  7. Suus: