Healing & Hiking

Vervolg dag 4

De Healing. Ik ga een spirituele treatment tegemoet, wat heet: de Chinese Quatum Method. Ik weet niet of jullie hiermee bekend zijn, maar het houdt in dat de Healer door middel van een soort hypnose techniek in jouw energie gaat waardoor ze aanvoelt waar jouw pijnpunten zitten. Vervolgens stelt ze vragen ter bevestiging van haar gevoel en gaat ze je zwaktes in je lichaam omzetten in kracht met allerlei spreuken etc. Ze raakt je dus NIET aan. Ik kan dit heel moeilijk uitleggen, zo'n bijzondere ervaring, maar ga toch proberen je er een beetje beeld bij te geven.

Na de lunch op het strand rijd ik terug met 1 van de kook chicks naar ons huis. De yogi (mijn Healer) vraagt of het goed is als we buiten gaan zitten. Prima! Ik plant me neer op een bankje en ze gaat tegenover me zitten. Ik ben zenuwachtig en heel nieuwsgierig.

Ze vraagt me of ik een thema heb wat ik graag 'geheald' wil hebben. Ik benoem iets persoonlijks en vervolgens moet ik mijn ogen sluiten. Ze begint allerlei spreuken op te dreunen. Soul to the soul, heart to the heart, iets met inner self en iets met mijn darmen. En ineens vraagt ze of ik wel eens gecheckt heb of ik parasieten in m'n darm heb. Ik kan het me niet herinneren en ze geeft aan dat het verstandig zou zijn als ik naar de huisarts ging. Oke... Fair enough. Ik kamp al een hele tijd met darm issues. Ga ik doen. Hemeltje, goed begin dit! Ik dwaal even af en zie ineens allerlei gigantische wormen voor me die in mij krioelen. IEWLL??!! Oke Kiki, focus! En ze gaat door met haar spreuken. Nadat ik mijn ogen weer open, zie ik heel veel licht. De normale wereld maar dan met heel veel witlicht. Het gesprek begint..

Ken je dat gevoel dat wanneer je je handen uit elkaar duwt terwijl iemand anders met zijn beide handen je tegen houdt en dat, als je daarna loslaat, het net lijkt alsof je een bal in je handen hebt? Precies dat gevoel heb ik wanneer ik mijn ogen open doe en met haar in gesprek ga. Maar dan zit ik met de Healer in die bal en voel ik alle energie er omheen.. Een soort trance lijkt het wel. Werkelijk.. onbeschrijfelijk.

In deze trance stelt ze vragen, roept ze spreuken, moet ik praten, maar soms ook mijn ogen sluiten. Ik voel van alles en ben super gefocust op wat ze zegt. We praten over mijn zwakke punten. Het raakt me en ik word zelfs een beetje emotioneel. Ik sluit een lange tijd mijn ogen en ze roept allerlei woorden en combinaties. Ik voel niet zo zeer per direct mijn knelpunten verdwijnen, maar ik ben aan het eind heel opgelucht. Of dat nu komt omdat ik me heel kwetsbaar heb opgesteld of door haar healing? Ik weet het nog niet. Daar moeten we achter komen.

We zijn klaar. Ik ben duizelig en in de war. Ik moet een theelepel zout eten en heel veel drinken de komende 2 dagen zegt de Healer. Ik ben ontregeld en wanneer ik naar de rest van de groep loop zeggen ze dat ik er ineens heel moe uit zie. Dat ik een andere blik heb. Maar HOE WAS HET vragen ze. Wauw. Ik weet er zelf geen woorden aan vast te binden, maar ik ben positief verrast. Dat is het enige wat ik op dat moment kan zeggen.

Ik pak mijn muziekje en ga bij het zwembad liggen. Inmiddels heb ik al 4x geplast in 1 uur. Dat plassen is trouwens echt bizar. Ik ga wel 15x op een dag. Nog steeds ja. Als klap op de vuurpijl heb ik na het eten nog een massage geboekt. Het is 1 grote reiniging en pampering vandaag. Kom maar op!

Na de heerlijke ontspanningsmassage voel ik me rustig. Ik ben 'geaard' hoe ze dat hier noemen. Ik ben nog steeds een beetje warrig, maar ik voel me fijn. En ik besluit om vroeg te slapen.

Dag 5

Ik ben een uur voor de wekker wakker. Dat betekent om 06.00. Heeeerlijk geslapen en ik heb onwijs veel zin in deze dag!! Lekker yoga'en, surfen, eten. De groep is leuk en iedereen voelt zich met de dag comfortabeler.

De ochtendyoga valt me alleen zwaarder dan verwacht. Man man, alsof ik er al 3 uur lig. De oefeningen worden moeilijker en ik zit met mijn hoofd en lijf bij totaal andere zaken. Of dat nu door gister komt, geen idee. Maar ik zit boordevol energie!

Bij het ontbijt schep ik flink op. Ook al eten we maar 3x per dag. We eten veel. En ook al is het gezond, ik weet niet of ik nu aankom of af val.. Nouja, tis in ieder geval lekker!!

Op naar de waves!! Mi gado wat zijn we vandaag op een mooi strand! Verlaten, tussen de massieve rotsen met uitgestrekte golven. Ik kan niet wachten om het water op te gaan!! Nog ff een warming upje en ik besluit meteen de eerste golf te pakken (lees: golfjes in de branding). Waahaaaauwwww ik zjoefff over de zee en onze blonde tarzan maakt meteen een goeie actie foto!! In da pocketttttt. Dat surfen bevalt me wel!

Na de lunch ben ik er klaar mee. Ik heb hard mijn best gedaan vandaag! Mijn lichaam zegt nu kei hard NEE. Al die yoga en de fanatieke surflessen eisen zijn tol. Het is tijd om te bakken en te braden.

Ik heb het zwaar.. Een enorme craving naar koffie, wijn, chocolade, ijs, vis, boterhammen komt mijn gedachtes voorbij. Oeffff. Volhouden volhouden!! En in plaats van te breken met de detox besluit ik op avontuur te gaan. Even me-time. En ik laat me door blonde tarzan op de weg terug ergens afzetten terwijl de rest naar huis gaat voor de yoga les. Ja, ik skip een les. Het is te veel yoga en te veel rust. Ik heb behoefte aan spanning en sensatie! Let's go!!

Avontuur. Ik loop op het asfaltpad richting een nieuw strandje en zie ineens eens shortcut, off road. Een oranje grintpad omhoog een grote berg op. Daarachter moet het strandje zijn dus het lijkt me een uitstekende beslissing om deze weg uit te proberen. Het doet me denken aan Tanzania. Ik weet dan nog niet dat ik aan flinke hike begin. Met slippers en strandtas..

Het is steil en ik ben al 25 minuten omhoog aan t lopen. Er is niemand en het verbaast me dat mijn slippers nog leven. Als ik omdraai zie ik de mooie vallei met inie mini dorpjes achter me liggen. Prachtig uitzicht! Ik ben benieuwd wanneer ik het strand vind. Of dat ik het uberhaupt ga vinden.. Anyway, ik ben in mijn nopjes.

Ah! Na 40 minuten bijna bij de top van de berg! Hoe kwamen ze er in godsnaam bij dat het maar 10 minuten lopen was? Affain, boven aangekomen is het me allemaal waard geweest. Ik kijk uit over de prachtig blauw/turqoise Atlantische oceaan. Ik zie in de verte een man in zijn eentje in een sloepje over de oceaan dobberen. Bikkel! Stel je voor dat er ineens een walvis onder je zwemt ofzo.. Eng!! En ik loop aan de andere kant van de berg naar beneden. Want waar zee is, is een grote kans op zand :)

Je hoeft echt niet naar de andere kant van de wereld om mooie, verlaten stranden te vinden. Hier in het áller zuidelijkste puntje van Europa, in Portugal, plant ik mijn bips in het zand en geniet van het mooie uitzicht. Ik rook een lekker peukie en lees verder in mijn boek. Pfoe.. we zijn inmiddels een uur verder, maar hé kennen jullie deze nog: "Difficult roads often lead to beautiful destinations!" Quotje hoor!

De weg terug is schijnbaar niet zo ingewikkeld. Heel bijzonder tussen 2 massieve rotsen ligt een soort bos waar ik doorheen moet lopen volgens een Indiase familie die ik ontmoet op het strandje. Gewoon het pad volgen had me op de heenweg drie kwartier gescheeld. Maar he, gewoon het reguliere pad volgen? That's not my cup of tea. En dan had ik de prachtige view gemist. Zo zie je maar weer!

I do it my way!

En ik schuif thuis aangekomen lekker aan bij het avondeten wat net geserveerd wordt. Timing ;) Vanavond nog even een hosteltje boeken in Faro voor het weekend en dan is het alweer tijd voor bedje! Nog maar 2 dagen...

Namasté!

1. Madhu:
    Hai Lieve Kiek,
    Wat schrijf je ontzettend leuk. Ik amuseer me/ geniet als ik al jouw verhalen leest.
    Wat goed waar je mee bezig bent en ik ben trots op je. Dikke knuffel xxx
  2. Aloyse Gruithuijzen:
    15 september 2017
    "ORANJE" pad op...toch onbewust iets nostalgisch! ( grapje).
    Lekker bezig,Kiki!
  3. Marise:
    16 september 2017
    Heerlijk om te lezen! Thanks for sharing.