Culture Awareness

14 augustus 2016 - Mafinga, Tanzania

Dit keer besluit ik me niet te mengen in de footballmatch. Met een aantal kids zit ik langs de zijlijn. Ik leer ze hun eigen naam en mijn naam schrijven. Dat vinden ze interessant en grappig, want blijkbaar betekent Kiki 'kickstart van een motor' in het Swahili. Ook betekent Kiki, het doen van 'belangrijke dingen' om bekend en populair te worden. Persoonlijk vind ik dat iets minder positief, maar goed. Het is zoals het is.

Het is onvoorstelbaar hoe snel een mens gewend raakt aan een nieuwe omgeving. Er komt een man zonder been naast me ploffen in gescheurde kleding en we supporten de voetballers terwijl er kinderen aan mijn blanke huid frunniken. Ik voel me uiterst comfortabel en geniet van de match met het geluid van een slechte speaker achter me. De muziek is overigens fantastisch en ik kan al menig lied meebleren.

Wat interessant blijft is cultuur. Voordat we vertrokken naar onze village, Luhunga, deed ik een Culture Awareness session met een groepje vrijwilligers. Er waren 10 stellingen over Gender Equality die men moest bediscussieren. Een van de stellingen was: wanneer een vrouw en man allebei fulltime werken, worden huishoudtaken evenredig gesplitst. Ik zit met Engelsen, Chinezen en Tanzanianen in een groep en de meningen lopen sterk uiteen. Het chineze meisje vertelt dat men in haar land er van overtuigd is dat vrouwen niet werken en standaard huismoeder worden. Zij probeert echter deze toekomst te ontsnappen en is tegen de goedkeuring van haar ouders hier in Tanzania om zich te ontwikkelen en om haar weg naar de vrijheid te plannen.
Een andere stelling was: wanneer blijkt dat de vrouw geen kinderen kan krijgen, gaat de man op zoek naar een andere vrouw. Hierbij was een discussie gaande tussen alle culturen. Het blijkt dat 1 van de tanzaniaanse jongens er van overtuigd is dat vrouwen alleen goed zijn om kinderen te krijgen en ze op te voeden. Hij zegt dat wanneer hij erachter komt dat zijn toekomstige vrouw geen kinderen kan krijgen, hij op zoek gaat naar een ander. Vrouwen zonder kinderen zijn 'useless'. En om dat te horen is even slikken.
Een laatste voorbeeld van verschillen in culturen was de discussie over de stelling: de man is verantwoordelijk voor de financien in een gezin. Een engelse jongen legt uit dat hij vrienden heeft die kinderen hebben, waarbij de man vaker op de kids past dan de vrouw, omdat zij een topbaan heeft waar ze veel tijd en energie in steekt. De tanzaniaanse jongens beginnen te lachen en vragen of die man homo is. Dat gaat in hun cultuur dus echt niet door de beugel.

Raleigh International werkt met jongeren over de hele wereld. Het is super interessant en leerzaam om met al deze verschillende culturen een project te doen. Vroeg of laat duiken er wel eens issues op, wat te verwachten is. Het idee erachter is dat men is zoals hij is vanwege zijn achtergrond, cultuur, normen, waarden en levenservaringen. Een expeditie met een mix van al deze culturen is een uiterts gelegen kans om onwijs veel te leren van elkaar.
Wat er tijdens de discussies gebeurde was goed. Want wat ook je eigen perceptie is van de stellingen, het gaat er om dat deze verschillen aan het licht komen en dat men er van bewust is dat de verschillen er zijn. Dat is dan ook de les die ze leerden.

Persoonlijk schrok ik er best wel van dat zelfs jongeren van 17 tot 23 jaar de overtuiging hebben dat vrouwen alleen goed zijn voor kinderen en huishouden. Mij is een aantal keer door lokale mensen gevraagd hoeveel kinderen ik wil en waarom ik ze nog niet heb aangezien ik 'al' 25 ben. Ik leg uit dat ik nog veel plannen heb voor mijn toekomst, een man nodig heb waarvan ik zielsveel hou om te kiezen voor kinderen en ik een steady basis wil hebben qua financien voordat ik er aan begin. Dat schijnt niet de normale gang van zaken te zijn hier. Ik vraag hoeveel kinderen zij willen en het antwoord is 9 van de 10 keer: zo veel mogelijk. Ik antwoord met wauw, en wie gaat er voor die kinderen zorgen? Het idee erachter is dat kinderen op langere termijn een inkomstenbron zijn voor de hele familie. Een investering. Overigens is het de normaalste gang van zaken dat vrouwen op hun 16e/17e beginnen met zwanger zijn. Het klinkt allemaal erg praktisch, maar de echte liefde mis ik hierin een beetje.

In deze laatste fase heb ik een klein groepje om te begeleiden in het project. Het bestaat uit een jongen uit Bermuda, 3 jongens uit Tanzania waarvan 1 moslim is, een jongen uit Engeland, een meisje uit Tanzania en een meisje uit Schotland. Gisteren hebben we onwijs gelachen, omdat iedereen een eigen accent heeft. En een sterk accent. Ik probeer ze de woorden 'geweldig' en 'godverdomme' te laten uitspreken en we leren te tellen in het Schotse Engels. Heerlijk al die verschillen. Wordt weer een leuke uitdaging!

Of ik nare ervaringen heb gehad tot nu toe? Nee. Zolang je niet in je eentje savonds rond gaat lopen en een beetje aanvoelt tegen wie je wel en niet moet praten is er niets aan de hand. De mensen zijn echt uber vriendelijk en iedereen groet elkaar op straat. Het is zelfs sterk onbeleefd als je iemand niet groet (cultuurdingetje). Ik begrijp dat het hier kan, omdat de dorpjes nou niet bepaald dichtbevolkt zijn. Maar om dat nu mee te nemen naar Europa.. dan ben ik mijn hele leven bezig met mensen begroeten op straat. Die sla ik ff over.

De tanzaniaanse jongen die moslim is, daar heb ik een zwak voor. Zijn ideeen over vrouwen zijn namelijk niet zo orthodox en zijn visie op het leven is anders. Het is een stille jongen, maar zo attent en zo vriendelijk. Tijdens het maken van een groepcontract, wat we ieder project doen, kwam hij met het puntje: respecteer elkaars verschillende ideeen. Dit is de tweede keer dat ik hem in de groep heb. Tijdens de track door de bergen zat hij ook in mijn clubje en hebben we eindeloos gekletst over de islamitische cultuur, nederlandse cultuur, verschillen in de mens en effecten ervan. Super interessant!! Zo kan het dus ook.

Hoe is mijn nieuwe homestay family in Luhunga? Ik ben er na 4 dagen nog steeds niet over uit hoeveel mensen er in dit (voor Tanzaniaanse begrippen) gigantische huis wonen. Er rennen de hele dag kinderen rond en verschillende mamas koken en wassen. Helen en ik delen een kamer en de dag dat we aankwamen flanste de baba (vader) snel twee bedden in elkaar wat al een luxe op zich is. Tevens maakte hij een elektriciteits kabel naar onze kamer om telefoons e.d. op te laten. Luxe nr 2! Het enige probleempje is dat het huis bestaat uit verschillende kamers, maar de muren niet tot het dak reiken. Je hebt dus het gevoel alsof je met de hele familie in 1 ruimte slaapt. Al helemaal wanneer de babies snachts een aantal keer hun muil open trekken, de tienermoeder graag nachtelijke telefoontjes pleegt en de vader en moeder van het gezin aardig snurken. Lang leven de oordoppen.

Het eten is daarnaast GEWELDIG. De dochter verkoopt verschillende soorten vers fruit zoals sinaasappels, ananas, papaya, bananen. Regelmatig krijgen we verse watermeloen voorgeschotelt en zelfs vers gemaakte frietjes!! Sochtends krijgen we meestal brood (?!) en laat ik nou in de grote stad een potje Nutella gevonden hebben van omgerekend 6 euro. Top ontbijtjes dus!

Eergister heb ik samen met de oudste dochter van de family Tanzaniaans gekookt. Een visje met een saus van tomaten, ui, wortel en gember. Gekookte aardappelen met tomatenpuree, bruine bonen in een gember-tomatensausje en rijst. Een flinke dot zout en het smaakte goeeee hee!

Nu is het zondag. Tijd om naar de kerk te gaan voor wie dat wilt. Ik moet mijn kleding wassen en daarnaast ging gister het gerucht in het dorp dat er een koe wordt geslacht dus we willen voor iedereen vlees kopen. Daarvoor moet je op tijd in de rij staan, dus dat ga ik zo maar eens doen.

Morgen begint het werken weer! Work work work work! Deze week gaan we helpen plantjes te planten die later een inkomstenbron gaan zijn voor de community. We gaan les geven op scholen over verschillende onderwerpen. We gaan leren Rocket Stoves te bouwen en dit gaan we introduceren in de 6 verschillende subvillages. Ook gaan we langs mensen thuis om ze te interviewen over hun leefstijl en daar schrijven we een rapport over. Veel te doen dus!

Happy Sunday!! X

1. Hermana en Peru:
    14 augustus 2016
    Lieve zus, ik heb even bijgelezen. Heb het namelijk sinds thuiskomst nogal druk gehad (note: met leuke dingen!) En nu ik eindelijk weer even wat me-time heb, vind ik het heerlijk om weer even met jou in jou wereld weg te dromen. Door jouw verhalen raak ik weer een beetje de stress kwijt van het leven hier. Je brengt ons terug naar de basics en geeft ons inzicht in de werkelijk mooiste dingen in het leven met je prachtige verhalen! Wat een rijkdom dat je dit mag beleven en dat je op een van de mooiste plekken op de wereld bent! Het klinkt alsof je nieuwe family goed voor je zorgt en je bent goede dingen aan het doen waardoor je de wereld weer een stukje beter maakt, thumbs up! Keep sharing you happiness, with the locals, and with us! Doe ze de groetjes daar en ik kijk uit naar je volgende verhalen. Love and miss you x je zusje
  2. Alyssa:
    15 augustus 2016
    Liefste Kiek, wat heb je het toch weer mooi verwoord allemaal. Hetgeen je verteld over die culturen is niet nieuw maar inderdaad 'schokkend' als dat zo in je gezicht wordt verteld. Ik las gisteren nog een artikel over dat we zo lang hebben gewerkt om vrouwen aan de top te krijgen en tegenwoordig weer steeds meer vrouwen huismoeder blijken te willen zijn ;-) ikzelf twijfel daar ook per week over, ik denk dat de liefde en die steady basis dat veroorzaken.. Wij hebben hier in het westen ook zo veel mogelijkheden. Zoals Tess zegt, jouw verhalen zijn goed om weer even back to basic te gaan!
    Geniet er van, succes nog met al die mooie dingen die je deze week weer voor de wereld gaat doen en de betekenis van Kiki: populair zijn kan ook positief zijn, populair worden om het feit dat je zulke mooie dingen voor die bevolking en de wereld doet! Daar mogen ze je alleen maar voor prijzen Xxxxx
  3. Kiki:
    15 augustus 2016
    Thanks snoesjes!! Zuslief, druk met leuke dingen is altijd beter dan druk met minder leuke dingen. Goed dat je aanvoelt ff te me-timen. Kan niet wachten ook jouw verhalen te horen en onze 'Raleigh experiences' te delen :) Laten we ergens uitgebreid picknicken als ik terug ben (ik heb in mijn hoofd dat het stralend weer is in NL). Miss you too! Geniet van de laatste weekjes holiday.

Aly, true what you're saying about the differences. En inderdaad kwam het best hard aan. Het is onvoorstelbaar wat je leert als je ergens in het wild wordt losgelaten, haha. Ik ben zo benieuwd naar jouw toekomstplannen. Nog een paar weekjes en dan gaan we uittttgebreidddd ideeen uitwisselen. Lief compliment ook!! Bloos bloos, haha. Dikke knuffff xx
  4. H.v.Opstal:
    15 augustus 2016
    Bij jouw verhaal gaat het generatieverschil tussen ons meespelen! Ik doe zo maar enkele vragen en maak enkele opmerkingen.
    Een vrouw die huismoeder is, werkt die niet? Wat is liefde voor je kinderen, een vrouw die "werkt" om de kinderopas te betalen, of een vrouw die zelf voor haar kinderen zorgt en ze opvoedt?
    Vroeger moest ook hier een vrouw meerdere kinderen krijgen mede omdat de kindersterfte erg hoog was, iets van het in stand houden van het menselijk ras of familie of zorgen voor je oude dag, of omdat de pastoor dat vond! Gaat en vermenigvuldig u! Deze cultuur is hier wel erg verandert.
    Wie is belangrijker de man of vrouw die het meeste kan verdienen, of degene die het beste voor de kinderen kan zorgen?
    Is een vrouw van nature een betere verzorger van haar kinderen dan de vader, of moet je dat uitvinden als je ze hebt?
    De ene moslim/christen is de andere moslim/chriten niet! Geen van beiden moet denken dat zijn geloof zo goed is, dat hij dit aan anderen kan opleggen.
    Is het te prefereren primitief te blijven met oordoppen, of geld te gaan verdienen om comfortabeler te wonen?
    De koe die geslacht werd doet mij denken aan de oorlog. In ons dorp was er een volksomroeper op de fiets. Hij stopte op de hoeken van de straten en riep zo hard hij kon: hedenmiddag c een noodslachting bij slager jansen, afhalen vanaf 4 uur! Er was ook toen te weinig vlees en dat was beperkt gedisrtibueerd met een bonnensysteem. Een verongelukt paard of een manke
    Koe mocht als noodslachting onder de mensen worden verdeeld. Wat denk je van de communicatie hier, het is nog geen 80 jaar geleden! Wat kan een maatschappij snel veranderen, ook in Afrika, moet wel hard voor gewerkt worden en kennis worden overgedragen door ons: dat is ontwikkelingswerk!
    Kiki, vat bovenstaande niet op als kritiek, ik vind het fijn dat je met jouw verhalen weer veel gedachten losmaakt!
    Gr opa en oma
  5. Alyssa:
    15 augustus 2016
    Wat mooi te lezen wat "opa en oma" zeggen, en helemaal waar! Het is bijna niet voor te stellen dat enkele decennia geleden het in Nederland precies zo was.
    Toevallig zag ik afgelopen week een filmpje over wat een huismoeder/huisvrouw allemaal doet en dat dit vaak wordt gezien als een vrouw die niet werkt, maar man man man wat verrichten vrouwen ongelofelijk veel werk (buiten een baan om).

Kortom mooie reactie :) xxx Alyssa
  6. Marise:
    16 augustus 2016
    Mooi geschreven weer Kiki. Ik moet steeds denken aan de spreuk in mijn boek: Het één is niet goed of fout, het is gewoon anders. Dat is het mooie van reizen en contact met andere culturen. Over verrijking gesproken... Blijf genieten daar!
    Gr. Marise
  7. Kiki:
    17 augustus 2016
    Opie & Omie, die vragen zijn terecht en sommigen spelen ook in mijn hoofd rond. Heel interessant inderdaad hoe snel een maatschappij zich kan ontwikkelen. Ik vermoed dat de nieuwe leider van Tanzania er wel voor open staat om zijn land een stap verder te helpen, zoals ik het mag horen hier. Er is daarnaast nog wel sprake van extreme corruptie. Dat helpt dan weer niet echt mee, MAAR ook Rome is niet in 1 dag gebouwd. Geduld is een schone zaak.
    Bizar eigenlijk dat het zo kort geleden is dat de wereld voor jullie zo gigantisch is veranderd. Bijzonder om dat allemaal in 1 leven mee te maken. Vraagt ook wel wat van een mens, om dat allemaal bij te benen. Naar mijn mening doen jullie dat uitstekend.

Aly, helemaal mee eens! Ik vond het al pittig om mn eigen appartementje te onderhouden, laat staan een vent en kinderen in een huis! Denk dat ik voor de huisman ga ;)

Marise, die spreuk komt regelmatig terug in mijn hoofd. Ik ben er fan van! Interessant om te zien hoeveel mensen er oordelen met goed/fout. Ga ik zeker doen! Nog maar een paar weekjes en dan is het avontuur alweer voorbij.. dan wordt het weer tijd voor een borreltje?! X