Cameron Highlands

17 juli 2014 - Cameron Highlands, Maleisië

Dag 1: Hoppa! Op naar de mountains! Helaas vanuit Pangkor de laatste bus gemist in Ipoh naar Cameron Highlands. "Ach, dan pakken we hier toch een hotelletje". Zo gek dat het leven ineens geen haast meer kent..

We gaan savonds in Ipoh op zoek naar een burka/traditionele jurk. We zien een neppe Louis Vuitton. De verkoopsters vinden het fantastisch dat we het aan proberen. Not our size helaas.. We gaan terug naar onze hotelkamer, welke bestaat uit een soort podium waar twee matrassen op liggen. Wederom een originele accomodatie!

Volgende ochtend dan wel de bus naar Cameron Highlands met het idee 's avonds naar Penang door te reizen. Aangekomen in CH blijkt dat we net de tour hebben gemist.. Die is alleen sochtends.. We zien een starbucks (midden in de bergen, what the hell??) en zijn zielsgelukkig. "Dan verblijven we hier toch een nachtje!" Ik zit in de relaxte flow..

Ik ga voor t eerst naar een wc zonder wc.. Een gat in de grond dus. "HOE doe je dit?!" Gaat er door me heen. Ik besluit gewoon als een vent te staan en te richten op het gat in de grond.. Wauw! Daar ben ik dus best goed in! Laar lacht en legt me uit dat je als vrouw in de squad houding moet zitten.. Aha... Volgende keer beter.

We belanden in een Indiaas guesthouse. Super cool met een mini bibliotheekje en de beste man vertelt trots over zijn vis. Achter het vissenkommetje heeft hij een foto van mensen onder water in de zee geplaatst, zodat de vis zich niet alleen voelt.. Ik kan m niet serieus nemen.. Wij lachen hard, maar de man blijft bloedserieus. Jeetje.....

"Laten we lekker gaan borrelen!" Oh wacht. Ramadan.. Nergens vino. Doch vinden we een supermarket met lots of wine!! YES! We pakken een random fles en gaan in de library een potje duizenden (ik moet oefenen om iemand te verslaan in holland namelijk!) vino drinken, borrelnoten onder t genot van een muziekje.. En na 3 glaasjes.....

MI GADO!! Wat is dit voor wijn?!! We liggen minuten lang dubbel om de meest idiote dingen, voelen ons mega high en compleet van de wereld.. Er zit een gek stickertje op de wijn.. We denken er niet over na en besluiten ergens te eten. Ik kan niet stoppen met lachen..

Dag 2: Gelukkig zijn we redelijk snel knock out gegaan gister na onze daily work-out (waar lieve Lari mee kwam na dat we de spacewijn op hadden, thanks for that girl!). Het is 08:30 en zitten paraat voor de tour door o.a. de Maleisische theeplantages.

Jeetje wat is dat mooi. We zagen ook workers die de theebladeren handmatig afhakten. Ik voel me meteen vredig.. In zon mooi landschap. De plantage werkers werken 6 dagen per week 8 uur lang in de hitte met een grote mand op hun rug door de bergen. Ik heb respect en heb de behoefte om een dag te ruilen. Dit moet echt heavy werk zijn..

Tijdens ons wortel-bananen taartje in de pauze bedenk ik me dat ik het liefst met iedere cultuur 1 dag zou willen ruilen. Het heeft allemaal zoiets moois! Zoals een docent schreef in haar reis dagboek: "het een is niet beter of slechter, het is gewoon anders." Ik denk terug aan een travelquote: "the world is a book, and those who don't travel just only read one page". En ik besef dat ik het geluk heb dat ik dit allemaal mag meemaken. Niet voor iedereen is die kans weggelegd. Al geloof ik er in dat er altijd een weg is als je iets echt wilt.

Anyway, we rijden door met onze gids naar de jungle en klimmen door wilde planten. Vervolgens gaan we naar iets heel interessants, een vlindertuin waar ze alle jungle flowers en animals hebben verzameld. Schildpadden optillen, slangen om je nek, wandelende bladeren vasthouden (jawel, ze bestaan) en kussen met een kameleon. Niks is te gek! Alleen het vasthouden van een schorpioen laat ik over aan Laar.. Gek mens!

We zien nog een aardbeiden kas en een kas waar ze sla verbouwen. Erg interessant.. Dat kennen we namelijk niet in Nederland......

Na de tour eten we snel een hapje en zijn we klaar om 5 uur lang in de bus maar eiland Penang te zitten.

Prachtige theevelden, een groot gevoel van respect voor de tea workers en weer een besef van wat voor mooie plekken er wel niet in de wereld zijn. Het reizen bevalt heel goed.. Samen met mijn lieve lieve vriendinnetje hebben we een top tijd!

Het weer is inmiddels lekker zomers in NL begreep ik! Geniet ervan allemaal!!

Big hugg xxx

1. Caroline de Jongh:
    17 juli 2014
    Lieve kiek, wat een prachtig reisverhaal met zoveel ervaringen die je raken. Volgens mij ben je al goed in de zen modus en genieten jullie met volle teugen. Kom maar op met die verhalen, heerlijk!! Wij gaan nu ook de zomer in, mmmmmmmm. Kus, mama
  2. Kiki:
    17 juli 2014
    Lieve mama, ooh eindelijk is t voor jullie ook lekker summertime!! Het is jullie gegund! Jaa het is super hier. Zen modus is aan:) Zaten in de bus naar cameron highlands tussen alleen maar nederlanders en werden meteen in de hollandse cultuur teruggesmeten. Vonden we niet zo leuk;) juist mooi om af en toe open te staan voor andere culturen! Groetjes aan de rest! We keep in touch, love you! X
  3. Hennie:
    Hoi Kiki en Lara,

Heerlijk om te lezen, ik zie het helemaal voor me, de WC, de wijn, de schrooien met Lara. Jullie hebben het leuk samen.
    Xxxmama, Hennie
  4. Mary borsten:
    17 juli 2014
    Lieve Kiki we lezen je verslagen met veel plezier en je foto's zijn prachtige nog veel mooie dagen samen.