Bon. Air. (e!)

19 november 2017 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Daar zit ik weer. Op mijn favoriete spot: achterin de pick up! Met de welbekende vakantiehoed op, windje in m'n gezicht en de brandende zon op mijn gebruinde lijfje. Lijf. Ik bedoel lijf. Er zitten namelijk wel wat kilo's aan na een aantal dagen drinken, eten, zitten en liggen. Whatever... YOLO!

Het is 07:30 (vroeg ja) en samen met vaders rijden we naar het Kite strand. Gisteravond ben ik daar mijn slippers vergeten, toen we aangevallen werden door ongeveer 180.836 muggen. Het briljante idee om te bbqen met zonsondergang op het strand had even tijd nodig. Tijdens schemering komen uit alle hoeken en gaten piekende beestjes die erg veel van mensenbloed houden. Nadat Maurice het strandje had gescand en we 86 muggenbulten verder waren, besloten we naar een ander strand te gaan. Aangekomen daar was het donker en waren de muggen weg. En zo ook mijn slippers dus.

Worstjes, kip en mijn vegetarische burgers werden geroosterd op de grill. Gin Tonics, bier, wijn... Muziekje erbij en goed gezelschap. What a LIFE! Met de voetjes in het zand, de stromende zee op een paar meter afstand en de sterrenhemel boven ons. Mau leek het lekker om zijn laatste kipje nog ff te paneren in het zand en vervolgens af te spoelen met een laagje zoutwater. Resultaat? Nog prima te eten! Als kers op de taart zagen we nog een paar gruwelijk mooie vallende sterren. Zucht... het zijn de kleine dingen die de grootste waarde hebben.

Goed, waar waren we. The next day 07:30 dus. Vandaag gaan we met Maurice en Maggie een ochtendje varen op de Sea Cow, de snorkelboot waar Mau tours geeft. Een paar 100 meter van Bonaire ligt het onbewoonde eiland 'Klein Bonaire'. Parelwitte stranden in de azuurblauwe zee met honderden gekleurde visjes en koraal. Alsof je onderdeel bent van een tropisch aquarium. Het is echt onvoorstelbaar. Zo heb ik met name de eerste dagen doorgebracht: "Ik droom. Ik leef in een google plaatje. Mensen kunnen mij downloaden. Oh nee, dit is echt. It's for real G. Wake up and enjoy!" En we sluiten de boottrip af met een rum punch. Gaat er altijd wel in he, ook op de vroege ochtend.

Na de snorkeltour jumpen Maurice en Maggie snel van de boot af om te kijken hoe het er met hun eigen boot voor staat. Ja, dit duo gaat binnenkort zelf tours geven in een prachtige, grote sloep waar ruimte is voor meer dan 30 man! De vloer is klaar, er komt nog een dak op en dan is 'GOOD TIMES BOAT TOURS' ready to roll! Zo trots!! Stay tuned for more...

Ondertussen ga ik met paps en mams naar huis om nog een lekker wijntje te drinken en daarna rozig in slaap te vallen. Om 16:00 gaat de boot van Mau en Maggie het water en dat betekent: De Doop van Good Times Boat Tours!

Wauwie. Samen met de ouders van Maurice varen we als allereerste met de grote sloep de azuurblauwe zee op. Genieten zeg!! Met wat Gin, een aantal biertjes en hapjes aan boord meren we aan bij Klein Bonaire. De floating bar (koelbox) gaat het water in en met de bips in het zand kijken we uit op Bonaire. Ge-wel-dig. De zon gaat langzaam onder en we drinken, kletsen en chillen rondom het kleine eilandje. It feels like I'm finally getting some rest.

Inmiddels zijn we hier precies een week. Momenteel zit ik op het balkon van ons zieke appartement met een balkon dat boven het parelwitte strandje met azuurblauwe zee hangt. Paradise on earth. Yes it exists.

Het ontspanningsproces duurt opvallend langer dan normaal. Maar het gaat in ieder geval ;) Het is zo fijn om Maggie weer om ons heen te hebben, die twee samen te zien en even niks te moeten. De ratrace in Nederland vergt veel van mensen die er gevoelig voor zijn. Ik kan je vertellen, het gaat hier allemaal lekker tranquillo, 'no hurry no worry'. Ik begrijp absoluut dat er veel Nederlanders zijn die er voor kiezen om hier te gaan wonen. En iedere keer als ik weg ben dan realiseer ik me weer hoe cultuur bepalend kan zijn voor je gemoedstoestand. Aan de andere kant: waar je ook naartoe gaat, je neemt altijd jezelf mee. En ik heb vooral de eerste dagen gemerkt dat die stresshormonen nog flink doorzwieren door mijn lijf. Ondanks de rust hier. Toch lijkt het me wel wat om hier een tijdje te vertoeven. Nou ja, ondanks dat ik Maggie heel erg mis in Nederland kan ik het ook zo bekijken: een mooi vakantieadresje!

Na 6 dagen is het eindelijk rustig in me drukke koppie. Hoe ik dat heb aangepakt? Alles wat je aandacht geeft, dat groeit. Dus vooral geen focus leggen op je gedachtes, maar ze laten gaan. Dit doe ik door yoga, ademhalingsoefeningen, aan ons privé strandje liggen met een paar glazen heerlijke wijn, Maggie knuffelen en: WAKEBOARDEN.

Man man, wat is dat kicken zeg. Heel mijn lijf is doorspoeld met zout water, ik heb 3 dagen goeie spierpijn gehad, maar its was ALL WORTH IT. Afstrepen van de bucketlist en toevoegen aan mijn favoriete lijstje!

Nou eigenlijk ben ik al uitgeluld om eerlijk te zijn. Vandaag weer lekker zweten in de zon, leguanen en pelikanen spotten en lunchen met moeders terwijl papa Maurice helpt met de boot. Maggie is aan het werk en eind van de dag gaan we naar een 80's en 90's afternoon bij Jibe Beach waar je lekker in het water kan hangen met een corona (of meer). De dag eindigen we met sushi. Weer lekker op tijd naar bed en morgen naar Slagbaai: een beschermd gebied waar we voornamelijk ezels, flamingo's, leguanen EN zeeschildpadden gaan spotten!! (hopelijk)

Nog een paar dagen en dan is paradise life over. Proberen niet te veel aan werk te denken, te relaxen, nog bruiner te worden dan dat ik ben en nog dikker. Mwuahaha. #notetoself

Lufjoe x

1. Caroline de Jongh:
    19 november 2017
    The right feeling Kiek. Vergeet niet die hilarische avond dat we gingen 'beroepen', het spel van opa dat alle kleinkinderen kennen, en Maurice dus nu ook. Morgen de KUNUKU in...
  2. Lon:
    19 november 2017
    Have fun!! Geniet van deze mooie momenten met elkaar. #hetzijndekleinedingen #geluksmomentje !! Groetjes aan Maggie! X
  3. Aloyse Gruithuijzen:
    19 november 2017
    Ziet er heerlijk uit! Creëer op Bonaire..altijd raak! Prima lucht enz. Geniet met en van elkaar en van de omgeving! 😘
  4. H.v.Opstal:
    20 november 2017
    Weer een heerlijk vlot geschreven verhaal over jullie vakantie op Bonaire , ik heb het vanmorgen vroeg al gelezen en daardoor verdreef ik mijn rotbui, omdat ik weer zo kort geslapen had. Ik ging weer even liggen en droomde (wakker) weg met jouw verhaal. Ik zag me zwemmen tussen de vissen en koralen nippend aan een glaasje mispellikeur!
    Eigenlijk moet je niet drinken bij het beleven van zoveel prachtige natuur, die moet je doen zweven, en niet de drank, neem dat maar daarna en niet teveel KIKI ! Ik heb genoten van je stukje . Gr van Opa
  5. Hermana en Peru:
    21 november 2017
    Sounds like home <3 cause home is where the heart is, mis jullie! Liefde x
  6. Alyssa:
    23 november 2017
    Alsof mensen je kunnen downloaden hahah!! Heb de stukjes in de verkeerde volgorde gelezen weet ik nu maar dat geeft niet ;-) ook deze is weer top! ;-) see you soon babe!!